nytt favorit bröd =)

Som ni säkert vet så gillar jag inte att köpa bröd... utan baka själv är såååå mycket godare och bättre och ja allt blir bättre. Har en ny favorit, förutom ost och oregano frallorna då, men de är inte så nyttiga direkt. IAF
Blåbärslimpa ... MUMS

Ingredienser

2 dl fiber havregryn
6,5 dl fullkorns dinkelmjöl
0,5 dl vetegroddar
1 dl torkade katrinplommon eller russin
1 dl hackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 msk kanel
2 tsk malen ingefära
2 tsk salt
4 dl mild lättyoghurt
1 dl blåbär (ha i sist om du inte vill ha hela brödet BLÅ haha)
2 msk flytande honung
1 msk olivolja
Börja med att sätta ugnen på 175 grader. 
Strimla katrinplommonen. 
Blanda samtliga torra ingredienser i en bunke. 
Rör sedan ner yoghurt, blåbär, honung och oljan.
Arbeta till en kletig och sammansatt deg. Smörj en limpform med lite olja och lägg ner degen.
Grädda brödet längst ner i ugnen i ca 1,5 timme.
Ta ut brödet och låt det svalna helt innan du stjälper upp det.
Smakar lite lätt som peppakaka med både ingefära och kanel, vilket kan uteslutas såklart... blir det mer neutral bröd smak. GOTT GOTT GOTT...
Ja förutom att laga mat och baka så tränar jag 2-4 ggr om dagen nu, morgon träning, lunch träning, eftermiddag och kväll (oftast) har så mycket energi och tid =) UNDERBART.
Har spenderat mycket tid med vänner också... bodde hos exet i helgen när pappa var hemma, orkar verkligen inte vara i närheten av honom speciellt länge åt gången.
Allt rullar på, fått ordning på saker och ting annars känner jag - känner att jag har koll på tillvaron och är lugn.
Den 3e juni så ska jag ha möte med Landstinget, såklart dagen innan Dennis och Sandras student men jaja, så är det ibland, får bli en kort visit i Uppsala/Alunda. Ska bli kul att se godbitarna ta studenten :)
Annars händer det inte mycket, var på tomteland idag, det har blivit jätte fint där.
Hanna är i Grekland trots att många flygplatser är stängda än, hoppas de kommer hem igen bara.
Ska med Mats på äventyr på fredag hoppas jag, kör till Gbg med mamma på söndag tur och retur.
Jag har börjat klättra igen, kör alla öppna dagar på klubben, jätte kul har redan gjort 2 sittningar också...
Sedan är det lite fika med vänner och annat smått och gott som inte är för dyrt.=)
imorgon ska det regna igen så blir nog lite powerplate :) sedan cykling och klättring senare när det slutar regna för det skulle sluta vid lunch!!!
GODNATT... nu har jag bloggat lite igen iaf haha

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0