fina dikter skrivna av människor som också vet

En ängel kom och pratade med mig, jo, det hände alldeles här,
hon frågade om jag ville följa med till en annan värld.
Hon talade så vackert och hon såg så vacker ut,
hon sa att den andra världen såg så annorlunda ut.
Hon talade om kärlek, om tillit och om tro,
hon berättade om vackra ting som i den andra världen gror.
Jag kände lust att följa med och till ängeln sa jag:
- Så hur fort kan vi gå, säg mig hur fort kan det gå?
Då tittade hon så ömt på mig, hon log när hon sa:
- Vi ska inte åka någonstans, det är här du ska vara.
Men öppna upp ditt hjärta och släpp ditt inre ut,
då minskar snart din smärta och du ska finna till slut.
Att den andra världen den finns inom var och en
bara man öppnar dörren, sa ängeln och flög hem.
av Maria Tafvelin - "Ska jag våga berätta"

Jag har vandrat tusen mil
Jag har vandrat tusen mil
med ångest i min hand
jag har gråtit mången tårar
i ångestfyllda land
Jag har känt den starka smärtan
maran piskat har min rygg
jag har bett om ljus och värme
och att få känna mig trygg
Jag har vandrat tusen mil
med längtan till dig
jag har gått och trott i livet
att du skulle komma tillbaka till mig
Men du har inte kommit
jag har föstått att du är död
så lång tid det har tagit
att förstå att du är död
Du är den jag alltid ska älska
aldrig glömma den du var
Du min älskade vän
i mitt hjärta finns du alltid kvar.
Jag har vandrat tusen mil
med piskan i min hand
jag ska vandra tusen åter
tills jag hamnar på din strand
älskar dig Andreas
och jag vet att din strand
är vackrare än min
saknar dig och älskar dig
in i evigheten

Döden betyder ingenting,
jag har bara dragit mig tillbaka till ett annat rum.
Jag är jag och du är du.
Allt vi var för varandra, det är vi fortfarande.
Nämn mig vid mitt vanliga namn, familjära namn.
Tala till mig på samma sätt, som du alltid brukade.
Ändra inte tonfall.
Håll sorgen borta från din röst.
Skratta tillsammans med mig, som vi alltid brukade skratta åt vardagens små ting.
Var med mig.
Bed för mig.
Låt mitt namn fortsätta att vara en del av din vardag.
Livet betyder detsamma, ingenting har skett som förändrar det.
Livet måste gå vidare, därför att det måste gå vidare.
Döden är ändå bara ett tillfälligt avbrott i vår gemenskap.
Varför skulle du sluta tänka på mig,
bara för att du inte längre kan se mig.
Jag väntar på dig en kort stund, alldeles i närheten.
Allt är bra.


2 sista är skriva av en mor som skrivit en bok, hennes blogg sida är; http://blogg.aftonbladet.se/1400/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0