days that don't have a meaning anymore...

Nu ska jag avreager mig lite....
Snacka om ståhej kring olika dieter osv just nu... här hemma i Mora har alla hoppat på Dalqvist eller vad hon nu heter. Hon snacka om att äta Fett i mängder som eskimårerna gör - smart att jämföra en svenne med en eskimå, jägare och lever utomhus och går för att komma dit dom ska. Vi åker bil, köper mat på ICA och spenderar en 1/3 av vårat liv på jobb som inte alltid är så ansträngade fysiskt. SMART. jag tycker iaf att det är helt galet. Dom satt och åt grädde med jordgubbar till lunch.
oh my...
Snälla finns bara ett sätt att gå ner i vikt på, och det går ut på att göra av med kalorier än vad intaget är. Ganska självklart eller hur? sedan hur du går till väga och vad som funkar är individuellt, eftersom alla människor är unika och har olika förutsättningar. Måste säga att GI tabellerna är bra att kolla på om man vill ha blodsockret på en bra nivå och där ser man vilka kolhydrater(socker) som är bäst. Om man äter mycket kolhydrater som man inte gör av med lagas det som mättat fett och mättat fett är hårt fett (smör) och det fastnar i kärlen i våra kroppar och på så sätt förstör. Kan ni köpa det argumentet? jag kan. För att gå ner i vikt är det smart att dra ner på kolhydrater och välja kolhydrater som kroppen har lätt att arbeta med och använda som energi källa, som är Quinoa, Bulgur, rå/vild/basmati/fullkorns ris, samt alla pasta som kokas i minst 7 minuter. Samtidigt höja protein intaget som bygger muskler. För det är faktiskt så att man behöver muskler för att bränna fett och detta är muskler bra på. Fettintaget kommer ligga på detsamma. max 30% av våran energiförbrukning. Oj vad jag babblar. men jag utesluter inga metoder egentligen, allt funkar inte för alla. Men om man bara vill lägga om kosten lite men äta "allt" fast bättre råvaror är detta ett sätt som är lätt att följa. Sedan snälla håll produkter som ni köper så nära ursprunget som möjligt, fruktsocker bättre än vitt socker, ekologiskt och så lite konserveringsmedel som möjligt. OCH Sluta med argument som "jag har druckit mjölk hela livet så jag kommer fortsätta med det" för inse, det är inte samma kor vi har idag som för 50 år sedan, de äter inte samma goda gräs längre och dricker inte samma rena vatten och de får absolut inte i sig samma foder längre. Så i slutet är det inte samma mjölk heller. Man måste anpassa sig för den tid och det lanskap man bor i. Och faktiskt vi håller på att förstöra våran planet lika så maten vi stoppar i oss. Sedan kan en produkt vara bra i sitt ursprungliga stadie men efter tex upphettning eller så kan det bli motsatt effekt. Som exempel så när du steker (vilket är väldigt onödigt tillagningssätt) så bör du använda dig av raps eller olivolja, för det är de ända bra fettet som klarar av värme, MEN om det blir för varmt och det börjar ryka så bli även dessa oljor Transfett -alltså mättat fett som förstör våra kärl.
Märks det att vi har läst näringslära i veckan? men faktiskt är mycket av det jag skrivit sånt jag trodde innan också. Men nu fick jag lite mer kött på benen och står för det jag trodde förut. Håll lite koll på GI och se vilka produkter som står långt ner i indexet....GI, Glykemiskt Index, är ett index, en tabell som visar hur snabbt 50 gr kolhydrater i ett livsmedel omvandlas till socker i blodet. Och det vill man inte ha för socker i kroppen som inte används blir mättat fett. men det är inte punkt än, finns mycket man måste ta hänsyn till förutom det jag skrivit.

En parantes till.. allt förändras vi, maten, förutsättningar och allt, så det som vi äter idag kanske inte ger samma effekt om 50år. Så utveckling och hänga med i svängarna är ganska bra. Sen tänk logiskt, medierna överdriver.

Att slavar med mat och äta dålig och oregelbundet skapar stress på insidan av våra kroppar, så det är lika viktigt att ta hand om insidan som utsidan, när tvättade du insidan senast?

Och nu räcker det tror jag,... Idag blir det att snart åka och äta smörgåstårta hos Linus som fyllt år. 31 tror jag han blev. Sedan börjar jag jobba redan halv 4 idag. Men det gör inte så mycket.
Köpt extraljus till bilen, så de ska sättas på imorgon hoppas jag.
Dax för mellanmål nu! ciao

jag saknar dig jag saknar dig


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0